PENGARUH PERCEIVED USEFULLNESS, PERCEIVED EASE OF USE, TRUST, DAN PERCEIVED RISK TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN APLIKASI HALODOC DI KOTA DENPASAR
Abstract
This research aims to determine the effect of perceived usefullness, perceived ease of use, trust, and perceived risk on the decision to use the Halodoc application. The population in this research are all Halodoc application users in Denpasar City. This research uses a non-probability sampling method, namely the incidental sampling method, with the ancient rao formula obtained a total sample of 96 people. Collecting data using a questionnaire with linear regression. The research results illustrate that perceived usefulness, perceived ease of use, trust and perceived risk simultaneously have a positive and significant effect on decisions to use the Halodoc application. Partially Perceived usefulness has a positive and significant effect on decisions to use the Halodoc application, Perceived ease of use has a positive and significant impact on decisions to use the Halodoc application, Trust has a positive and significant impact on decisions to use the Halodoc application, Perceived risk has a positive and significant impact on decisions use on the Halodoc application. The Halodoc application is expected to maximize the usefulness of the application for users, one of which is by increasing the practicality of payments.
References
Andrean, R. R., Susilowati, L., & Aminah, S. (n.d.). Pengaruh Perceived Ease Of Use Dan Perceived Usefulness Terhadap Customer Attitude Pada Tokopedia.
Anggono, B. N. T., Istiatin, I., & AB, S. H. (2020). Persepsi Kemudahan, Resiko Dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Penggunaan Gopay. Fokus Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ekonomi, 15(1), 144–153.
Arta, T. L. F., & Azizah, S. N. (2020). Pengaruh Perceived Usefulness , Perceived Ease Of Use dan E-Service Quality Terhadap Keputusan Menggunakan Fitur Go-Food dalam Aplikasi Gojek. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (JIMMBA), 2(2)(April), 291–303.
Ashari, R., & Widayanto, W. (2018). Pengaruh Kepercayaan Dan Risiko Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Sikap Pengguna Pada Situs Belanja Online Lazada. Com (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 7(1), 209–218.
Ayuningtiyas, K & Gunawan, H. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan Dan Kualitas Informasi Terhadap Keputusan Pembelian Daring Di Aplikasi Bukalapak Pada Mahasiswa Politeknik Negeri Batam. Journal of Applied Business Administration, 2(1), 152–165.
Aziziyah, A. (2021). Peranan persepsi manfaat sebagai mediasi dalam pengaruh persepsi kemudahan penggunaan dan kepercayaan terhadap penggunaan e-commerce pada aplikasi traveloka. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(1), 205–216.
Damayanti, V. (2019). PENGARUH PERCEIVED USEFULNESS DAN PERCEIVED EASE OF USE TERHADAP PURCHASE INTENTION MELALUI BRAND IMAGE SEBAGAI VARIABEL INTERVENING PADA MAHASISWA. 16(2), 99–109.
Gunawan, N. K., & Tileng, K. G. (2020). dan Customer Satisfaction Terhadap Intention to Use Pada Platform Game STEAM. 06(01).
Iliyin, A. (n.d.). KEAMANAN TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN OVO PT VISIONET DATA INTERNASIONAL ( STUDI PADA PENGGUNA OVO DI KOTA SURAKARTA ).
Maulana, R., Mailany, M., Syariah, P., Aceh, D. B., & Informasi, P. T. (2018). PENGARUH PENGGUNAAN MOBILE BANKING TERHADAP. 2, 146–155.
Oktavia, D. I., & Hamid, F. Z. (2020). Pengaruh Kredibilitas Perusahaan Terhadap Kepercayaan Konsumen Pada Penggunaan Aplikasi Kesehatan Halodoc. In Prosiding Seminar Nasional Terapan Riset Inovatif SENTRINOV, 6(2), 239–245.
Putri, R. R. S., & Iriani, S. S. (2021). Pengaruh perceived ease of use dan perceived usefulness terhadap keputusan penggunaan aplikasi tokopedia melalui trust sebagai variabel intervening. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(2), 708–722.
Styarini, F., & Riptiono, S. (2020). Analisis Pengaruh Customer Trust Terhadap Keputusan Menggunakan Mobile Banking Melalui Perceived Risk dan Perceived Usefulness Sebagai Variabel Intervening ( Studi pada Pengguna Aplikasi Mobile Banking Bank BRI di Kantor Cabang Kebumen ). 2(4), 670–680.
Wibowo, M. A., & Suryoko, S. (n.d.). Masalah Kemanan Data Produk yang ditawarkan Biaya top-up. 1–10.