FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN KONSUMEN MEMILIH BELANJA DI PASAR BADUNG
Abstract
This research is a case study on Badung Market Consumers in Denpasar City. The purpose of this study is to determine: 1) the factors that influence consumer decisions in choosing Badung Market as a place to shop; 2) what are the most dominant factors that influence consumer decisions in choosing Badung Market as a place to shop. Data collection was taken from 100 respondents by distributing questionnaires. The sampling technique used is the Purposive Convinience Sampling model, where the respondents are people who are shopping at Badung Market. The data analysis technique used is Multiple Linear Regression Analysis. Based on the results of the study, it can be seen that: simultaneously cultural factors, social factors, personal factors and psychological factors have a positive and significant effect on consumer decisions in choosing Badung Market as a place to shop. while partially cultural factors, social factors and personal factors have a positive influence, while psychological factors have a negative effect. The factor that has the most dominant influence is the cultural factor, because it has a beta coefficient value of 0.959 compared to the coefficient value of social factors (x2) of 0.027, personal factors (x3) of 0.018, and psychological factors (x4) of 0.008.
References
Adhim, C. (2020). Analisis Faktor Budaya, Sosial, Pribadi Dan Psikologis Terhadap Perilaku Konsumen Dalam Keputusan Pembelian Pada Butik Yulia Grace. Pendidikan Tambusai, 4(1), 239–247. https://jptam.org/index.php/jpttam/issue/view/15
Amirullah. (2002). Perilaku Konsumen. Graha Ilmu.
Dharmmesta, B. S. dan T. H. H. (2000). Manajemen Pemasaran Analisa Perilaku Konsumen. BPFE.
Ghozali, I. (2001). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. BP. Undip.
Hanani, N. (2003). 1 Kajian Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Membeli /Mengkonsumsi Buah Lokal 1). 1–10.
James F. Engel. (1994). Prilaku Konsumen. Binarupa Aks.
Kotler, P. dan A. (2001). Dasar-dasar Pemasaran ((alih bahasa : Alex Sindoro) (ed.); 9. Jilid 1). Indeks.
Kotler, P. (2006). Manajemen Pemasaran : Analisis, Perencanaan,Implementasi dan Pengendalian ((alih bahasa : Jaka Wasana) (ed.); 6. Jilid 1). Erlangga.
Saino, F. maulana dan. (n.d.). PASAR TRADISIONAL ( Studi Pada Pasar Progo , Desa Tropodo , Waru-Sidoarjo ) Firman Maulana dan Saino Program Studi Pendidikan Tata Niaga , Jurusan Pendidikan Ekonomi , Fakultas Ekonomi , Universitas Negeri Surabaya. 1–13.
Setiadi. (2003). Faktor faktor Yang Mempengaruhi Pembelihan Konsumen.
Sugeng Widodo. (2006). Analisis Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen Untuk Berbelanja Di Pasar Modern (Studi Kasus di Surakarta).
Sugiyono. (2001). Metode Penelitian Bisnis. CV. Alfabeta.
Suharyadi, dan Purwanto, S. K. (2004). Statistika Untuk Ekonomi dan Keuangan Modern. Penerbit Salemba Empat.
Sumarwan, U. (2003). Perilaku Konsumen. Gramedia Pustaka Utama.
Sunyoto, D. (2007). Analisis Regresi dan Korelasi Bivariat. Amara Books.
Supranto, J. (2000). Statistik Teori dan Aplikasi. Edisi keenam. Erlangga.
Susanti, G. A., Qomariah, N., & Anwar. (2017). Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi, dan Psikologis terhadap Keputusan Pembelian di Cafe Cangkir Klasik Jember. Jurnal Penelitian IPTEKS, 2(2), 154–167.
Tjiptono, F. (1997). Strategi Pemasaran. Penerbit Andi.
Umar, H. (2002). Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen. Gramedia.
Wijayanthi, I. A. T., & Rianasari, N. P. (2020). Keputusan Konsumen Memilih Ayam Goreng Tepung Siap Saji: Studi Kasus Pada Waralaba Produk Lokal Bali Jaya Fried Chicken. Jurnal Riset Ekonomi Manajemen (REKOMEN), 3(2), 134–147. https://doi.org/10.31002/rn.v3i2.2054