Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Kinerja Keuangan Dengan Reputasi Perusahaan Sebagai Variabel Mediasi
Abstract
There are several phenomena in this research, namely, the company does not process waste from production raw materials, violations of consumer rights, negligence towards employee safety and health and fraud in financial performance reports by manipulating revenue recognition. This research aims to empirically test the influence of Corporate Social Responsibility on Financial Performance, the Influence of Corporate Social Responsibility on Corporate Reputation, the Influence of Corporate Reputation on Financial Performance and the Influence of Corporate Reputation as a mediating variable between Corporate Social Responsibility and Financial Performance. The sample determined was determined based on the purposive sampling method, with a total sample of 21 issuers so that the total observations in this study were 63 observations. The data used in this research is secondary data. The data analysis technique for testing hypotheses is Partial Least Square. The research results prove that (1) Corporate Social Responsibility has a significant positive effect on Financial Performance, (2) Corporate Social Responsibility has a significant positive effect on Corporate Reputation, (3) Corporate Reputation has a significant positive effect on Financial Performance (4) Corporate Reputation can mediate the influence of Corporate Social Responsibility for Financial Performance.
References
Aini, S., & Hadiprajitno, P. T. B. (2023). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Kinerja Keuangan Perusahaan Yang Dimediasi Oleh Reputasi Dan Kinerja Inovasi Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Pada Tahun 2015-2019). Diponegoro Journal Of Accounting, 12(2).
Dantara, Y., Kadek, I., & Rahanatha, G. B. (2022). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Reputasi Perusahaan Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pt. Coca Cola Amatil Denpasar). Doctoral Dissertation, Udayana University.
Dianti, G. R. (2022). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Kinerja Keuangan Dengan Reputasi Perusahaan Sebagai Variabel Mediasi. Doctoral Dissertation, Universitas Jenderal Soedirman.
Khan, M., & Manurung, A. H. (2023). The Impact of Corporate Social Responsibility on Financial Performance Mediated by Corporate Strategy, Corporate Reputation, Stakeholder Engagement & Political Connection. Cognizance Journal of Multidisciplinary Studies.
Meiyana, A., & Aisyah, M. N. (2019). Pengaruh kinerja lingkungan, biaya lingkungan, dan ukuran perusahaan terhadap kinerja keuangan dengan corporate social responsibility sebagai variabel intervening. Nominal Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen, 8(1), 1-18.
Noor, A. I., Srimindarti, C., & Noor, A. I. (2022). Dampak Implementasi CSR dan Ukuran Perusahaan Terhadap Kinerja Keuangan Perusahaan Sektor Infrastruktur. AKTSAR: Jurnal Akuntansi Syariah, 5(1), 88-102.
Oktavianus, L. C., Randa, F., Jao, R., & Praditha, R. (2022). Kinerja Keuangan dan Reputasi Perusahaan: Studi Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 13(2), 218–227.
Rizky Septiani, M. (2022). Pengaruh Inovasi, Corporate Social Responsibility, Lingkungan Kerja Dan Reputasi Perusahaan Terhadap Kinerja Keuangan Dengan Strategis Tujuan Sebagai Variabel Mediasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Pembiayaan Yang Terdaftar Di Bei Periode 2018-2020). Doctoral Dissertation, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Sari, C., & Hersugondo, H. (2023). Analisis Pengaruh Corporate Social Responsibility (Csr) Terhadap Kinerja Keuangan Dan Nilai Perusahaan Dengan Reputasi Perusahaan Sebagai Variabel Mediasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2012–2021). Doctoral Dissertation, Undip: Fakultas Ekonomika Dan Bisnis.
Sitanggang, R. P., & Ratmono, D. (2019). Pengaruh Tata Kelola Perusahaan Dan Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Terhadap Kinerja Keuangan Dengan Manajemen Laba Sebagai Variabel Mediasi. Diponegoro Journal Of Accounting, 8(4).
Wicaksono, D. P. (2021). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Kinerja Keuangan Yang Dimediasi Oleh Reputasi Perusahaan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 9(2).