Analisis Faktor-Faktor yang Dominan Menentukan Minat Generasi Millenial di Kota Denpasar dalam Menggunakan Mobile Banking
Abstrak
There are many factors that influence the interest in using mobile banking among millennials in the city of Denpasar. One of them is the increasing number of merchants and shopping places frequently visited by millennials that provide non-cash transaction payment methods. The aim of this study is to determine the dominant factors that determine millennials in using mobile banking. This study uses primary data with Exploratory Factor Analysis techniques. The data to be processed using SPSS For Windows. The data analysis technique used is exploratory factor analysis, this analysis is used because the researcher does not yet have knowledge or theory or a hypothesis that organizes the structure of the factors to be formed, so this technique helps to build a new theory. From the analysis, it was found that there are 4 factors that influence the interest of millennials in using mobile banking, including Efficiency and Effectiveness of Mobile Banking, Security, Product Variation and Commitment of the Service Provider Bank, and Service Quality.
Referensi
Abizar, Ramadhan.(2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Dalam Menggunakan Mobile Banking (BCA MOBILE). Diss. POLITEKNIK NEGERI JAKARTA
Ardiningsih, Tirta Artami.(2021). Pengaruh Perceived Covid-19 Risk Dan Government Support Pada Minat Menggunakan Mobile Banking Dalam Masa Pandemi Covid-19 Dengan Perceived Usefulness Sebagai Variabel Mediasi.
Arie Setyo Dwi Purnomo, Della Dwi Ramadani. (2022). Pengaruh Manfaat, Kemudahan terhadap Minat Pemakaian Financial Technology Pada Penggunaan Pembayaran Digital UMKM di Sumenep. Jurnal Ilmu-Ilmu Ekonomi, Volume 14 Nomor 2 Tahun 2022.
Badan Pusat Statistik. (2020). Usia Muda Dominasi Penduduk Indonesia. Diakses dari https://indonesiabaik.id/infografis/usia-muda-dominasi-penduduk-indonesia#:~:text=dikutip%20dari%20hasil%20sensus%20penduduk,atau%20sebesar%2025%2c87%20persen.
Bhadrappa Haralayya. (2021). Millennials and Mobile-Savvy Consumers are Driving a Huge Shift in The Retail Banking Industry. Journal of Advanced Research in Operational and Marketing Management Volume 4, Issue 1 - 2021, Pg. No. 17-19Peer Reviewed Journal.
Caroline, Christine Clara. (2021) Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menggunakan M-Banking Berdasarkan Teori TAM. KEUNIS 9.2
Davis,Fred D. (1989). Perceived Usefulnes, Perceived Ease Of Use, And User Acceptance Of Information Technology, Jurnal Management Information System (Online). Vol. 12, No. 3, h. 319-340.
Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Denpasar. (2022). Jumlah Penduduk Tahun 2022 Semester 1 Menurut Kelompok Umur dan Jenis Kelamin. Diakses dari https://pusatdata.denpasarkota.go.id/?page=datadetail&language=id&domian=&data_id=1664945435
Kanya Anggun Setya Kusuma Dewi. (2022) Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penyelesaian Tugas Akhir Mahasiswa Jurusan Matematika Angkatan 2015-2017 Universitas Jenderal Soedirman. Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika (JMP) Vol. 14 No. 2.
Kementerian Keuangan Republik Indonesia. (2020). Generasi Millennial Sumber Ide. Diakses dari https://www.djkn.kemenkeu.go.id/artikel/baca/13270/generasi-millennial-sumber-ide.html#:~:text=generasi%20millennial%20adalah%20masyarakat%20sosial,cenderung%20tak%20membawa%20uang%20tunai).
Mangkunegara, Prabu Anwar. (2002) Perilaku Konsumen. Edisi Revisi. Cetakan Kedua. PT. Refika .Aditama Bandung.
Mumtaz JR, Habib.(2021). Pengaruh Layanan Mobile Banking Di Masa Covid 19 Terhadap Kepuasan Nasabah Di BJBS KCP Cianjur.
Nawangasari, Sri., & Dwirahma Putri, Nadea. (2020). Pengaruh E-Service Quality Dan E-Trust Terhadap Kepuasan Nasabah Pengguna BNI Mobile Banking Melalui Citra Bank Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Nasabah Pengguna BNI Mobile Banking Di Kota Depok). Jurnal Ilmiah MATRIK , Vol.22, 56
Ni Komang Rina Sandra Dewi; Ni Made Rastini, (2017) Analisis Minat Perilaku Nasabah Terhadap Layanan Mobile Banking Dengan Model TAM dan TRA (Studi Di Kota Denpasar).
Novitasari, Femmy.(2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Mahasiswa Menggunakan M-Banking Syariah Pada Masa Pandemi Covid-19.
Nugraha Jefri Putri, Dian Alfiah, Gairah Sinulingga, Umi Rojiati, Gazi Saloom, Rosmawati, Fathihani, Renè Johannes, Kristia, Mail Hilian Batin, Widya Jati Lestari, Husnil Khatimah, Maria Fatima B. Beribe. (2021) Teori Perilaku Konsumen.
Park, Sung-Hee. (2007). Role of Personal Values in Acceptance of Information Technology. Doctoral Dissertation, University of South Carolina.
Pasaribu, Popy Novita. (2021). The Nexus of Covid-19 Pandemic and Behavioral Intention in Using Mobile Banking among Students." Duconomics Sci-meet (Education & Economics Science Meet) 1.
Pertiwi, N. W. D. M. Y., and Dodik Ariyanto. (2017) Penerapan model UTAUT2 untuk menjelaskan minat dan perilaku penggunaan mobile banking di kota Denpasar. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana 18.2
Philile Thusi, Daniel K. Maduku. (2020). South African millennials’ acceptance and use of retail mobile banking apps: An integrated perspective. Computers in Human Behavior Volume 111
Rizaldy Rachmansyah, Moch., & Ilham Lucyantoro, Bagas,. (2017). Penerapan Strategi Digital Marketing, Teori Antrian Terhadap Tingkat Kepuasan Pelanggan(Studi Kasus di MyBCA Ciputra World Surabaya). Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan. VOL. 5 NO. 1.
Sarmiana Batubara , Ihdi Aini, Yuli Agustina (2021) Determinants Of Millenial Generations Interest In Using Mobile Banking. hal. 168-188
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D
Sutarminingsih, Lukman M Baga , Imam Teguh Saptono (2021) Analysis of Factors Influencing Intensity Use of Mobile Banking Islamic Bank. Vol.8.
Totok Subianto. (2007). Modernisas. Volume 3, Nomor 3.
Winardi dan Suparwarman. (2003) Perilaku Konsumen. Penerbit PT. Bumi Aksara. Jakarta.
Wulandari, M. (2017). Analisis Factor-Faktor Penggunaan Layanan Mobile Banking di Bandung. Jurnal Bisnis dan IPTEK. 10 (2), 141.
Yusuf, Muri. (2014). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta: PT Fajat Interpratama Mandiri.