Analisis Pengaruh Penggunaan Dompet Digital Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Universitas Palangka Raya Angkatan 2023

  • Puput Iswandyah Raysharie Universitas Palangka Raya
  • Argy' Dimaz Dzaky Bryllian Universitas Palangka Raya
  • Anisa Rahmawati Universitas Palangka Raya
  • Febrina Gracia Hawini Universitas Palangka Raya
  • Juraida Titin Marliana Universitas Palangka Raya
  • Lourensia Disa Natalia Universitas Palangka Raya
  • Ragil Yudistira Universitas Palangka Raya

Abstract

In the era of the industrial revolution 5.0, extraordinary developments enslave the use of technology in the field of technology which also has an impact on other sectors, as in this study the use of technology in the economic sector which aims to determine whether Consumptive Behavior is influenced by Digital Wallets. This research was conducted at Palangkaraya University, Indonesia with a quantitative approach to the research population of 4,143 people, using sampling techniques by distributing G-forms through whats-App social media obtained 365 respondents from various faculties at Palangkaraya University the results were processed using the slovin formula and tested through Multiple Linear Regression Analysis, namely t test analysis where digital wallets (X) have a t-statistic of 9.0366 where the prob. (Significance) value is 0.000000, regression equation analysis, Simultaneous F test analysis with an f-statistic value of 81.660 with a prob. (F-statistic) value of 0.00000 (<0.05) and test analysis of the coefficient of determination with an Adjust R-Squared value of 0.181 so that the results show that digital wallets (X) have a significant effect on consumptive behavior (Y).

References

Abidzar, M., Indriayu, M., & Hindrayani, A. (2023). Pengaruh Dompet Digital Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Di Kota Surakarta (Vol. 2).

Afifah, N., & Yudiantoro, D. (2022a). Pengaruh Gaya Hidup Dan Penggunaan Uang Elektronik Terhadap Perilaku Konsumtif. Yume : Journal Of Management, 5(2), 365–375. Https://Doi.Org/10.37531/Yume.Vxix.345

Amanda Putri, D., & Pradananta, G. (2024). Analisis Pengaruh Penggunaan Fitur Spaylater Pada Aplikasi Shopee Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jambura, 6(3). Http://Ejurnal.Ung.Ac.Id/Index.Php/Jimb

Febriyanti, R., Ariwibowo, P., & Nurmalasari, D. (2023). Pengaruh E-Commerce Dan Digital Payment Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa Di Sman 11 Depok. Https://Journal.Stiegici.Ac.Id/Index.Php/Eleste/Index

Fikri, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Shopeepay Sebagai Dompet Digital Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Feb Usu (Vol. 17, Issue 2).

Fitria, E. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Shopeepay Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Manajemen Universitas Labuhanbatu. Https://Doi.Org/10.47065/Arbitrase.V3i2.481

Insana, D. R. M., & Johan, R. S. (2020). Analisis Pengaruh Penggunaan Uang Elektronik Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Indraprasta Pgri. Business And Economics(Jabe), 7.

Kumala, I., & Mutia, I. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Dompet Digital Terhadap Transaksi Retail Mahasiswa.

Kusuma, V. T. (2020). Pengaruh Dompet Elektronik Terhadap Perilaku Konsumtif Bagi Mahasiswa Di Universitas Raharja. Jurnal Ilmiah Sekolah Tinggi Teknologi Informasi Niit, 16(2). Www.Kominfo.Go.Id

Maharani, P. R. (2023). Pengaruh Penggunaan Dompet Digital Gopay Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Politeknik Negeri Bandung. International Journal Administration, Business & Organization, 4(3), 58–70. Https://Doi.Org/10.61242/Ijabo.23.273

Mengga, G. S., Batara, M., & Rimpung, E. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan, E-Money, Gaya Hidup Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Kristen Indonesia Toraja. Jrea), 1(1).

Nainggolan, H. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Kontrol Diri, Dan Penggunaan E-Money Terhadap Perilaku Konsumtif Pekerja Produksi Pt Pertamina Balikpapan. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 5(1), 810–826. Https://Doi.Org/10.36778/Jesya.V5i1.574

Ngampus, W., Telagawathi, N. L. W. S., & Yudiaatmaja, F. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan, Gaya Hidup Dan Penggunaan Uang Eletronik Terhadap Perilaku Konsumtif Generasi Milenial Kota Denpasar. Manajemen Sumber Daya Manusia, 10.

Pramesti, G., Purnamasari, E., Sulistiyani, E., Vivi Widyanti, D., Administrasi Bisnis, J., Negeri Semarang Jln Soedarto, P. H., Tembalang, S., & Semarang, K. (2023). Pengaruh Penggunaan E-Wallet Shopeepay Dan Promosi Cashback Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa (Vol. 09, Issue 1).

Pratiwi, T. Y. (N.D.). Pengaruh Motivasi, Gaya Hidup, Dan Dompet Digital Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam (Febi) Universitas Islam Negeri (Uin) Kiai Haji Achmad Siddiq (Khas) Jember

Puspita Sari, D., (2024). Pengaruh Penggunaan Uang Elektronik (E-Wallet) Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Di Kota Jambi Ambok Pangiuk Jurnal Penelitian Ilmu Ekonomi Dan Keuangan Syariah (Jupiekes), 2(1), 64–79. Https://Doi.Org/10.59059/Jupiekes.V2i1.803

Ramadani Silalahi, P., Safira, R., Aulia Hubara, Z., & Purnama Sari, E. (2022). Pengaruh Dompet Digital Terhadap Budaya Belanja Individu Di Kota Medan. Jurnal Ekombis Review, 10(2), 869–878. Https://Doi.Org/10.37676/Ekombis.V10i2

Sari Farih Devita Eka. (2023). Pengaruh Penggunaan Shopeepay Sebagai Dompet Digital Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Ikip Pgri Bojonegoro.

Sidoarjo, U. M. (2022). Pengaruh Financial Literacy, Financial Behavior, Digital Payment Dan Paylater Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Di Era Pandemi Covid-19 Indah Dwi Agustin, Fityan Izza Noor Abidin. Innovative Technologica: Methodical Research Journal, 1(4), 1–14. Https://Doi.Org/10.47134/Innovative.V1i4

Triana Simanjuntak, C., & Daniel Tamburian, H. (2020). Pengaruh Kampanye Go-Pay Day Food And Beverage Terhadap Maxima Mutu Indonesia).

Yahya, A. (2021). Determinan Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 23(1), 37. Https://Doi.Org/10.33370/Jpw.V23i1.506

Published
2024-10-30
Section
Articles
Abstract viewed = 0 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 0 times