Pelaksanaan Perjanjian Pinjaman Yang Memuat Klausula Baku Pada Koperasi Simpan Pinjam Bersinar Pesanggaran

Authors

  • I Made Sara Program Studi Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Warmadewa, Denpasar, Bali-Indonesia
  • I Wayan Kartika Jaya Utama Universitas Warmadewa
  • A.A.Media Martadiani Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Warmadewa, Denpasar, Bali-Indonesia
  • Ni Putu Riasning Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Warmadewa, Denpasar, Bali-Indonesia
  • Ni Gusti Agung Ayu Wulan Ananda Pratiwi Program Studi Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Warmadewa, Denpasar, Bali-Indonesia
  • I Made Abdi Nassa Jayantara Program Studi Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Warmadewa, Denpasar, Bali-Indonesia
  • I Kadek Darmawan Program Studi Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Warmadewa, Denpasar, Bali-Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22225/pcsj.5.2.2024.57-63

Keywords:

cooperatives, credit, effectiveness, employees

Abstract

The Bersinar Pesanggaran Savings and Loan Cooperative (KSP) is located in Pedungan Village, South Denpasar District, Denpasar City which is engaged in banking. The development of credit at KSP Bersinar Pesanggaran has increased not so significantly from 2021-2023, while the number of non-performing loans has increased a lot in 2021 to 2023. Service at KSP Bersinar Pesanggaran begins by conducting observations and interviews with the Cooperative Management by using socialization, training and mentoring methods to employees regarding good credit receipt procedures in accordance with applicable procedures and provisions in order to avoid non-performing loans not increasing in the future in order to overcome the problems faced by partners. In its implementation, it was explained the classification of the collectibility status of banking loans in accordance with Financial Services Authority Regulation Number 40/POJK.03/2019 and to handle non-performing loans can be done through prevention, handling and backup methods. The expected end result of this activity is to help partners in preventing and avoiding the increase in non-performing loans.

References

Firdausy, C. (2018). Koperasi dalam sistem perekonomian Indonesia. Yayasan Pustaka Obor Indonesia bekerja sama dengan Pusat Penelitian.
Ibrahim, J. (2004). Bank sebagai lembaga intermediasi dalam hukum positif. Utomo.
Ismail, M. (2018). Manajeman Perbankan: Dari Teori Menuju Aplikasi. Kencana.
Krisna Yudha Cokorda, I Wayan Kartika Jaya Utama, & Bayu Pasupati. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Peningkatan Kapasitas Manajemen bagi BUM Desa Artha Semaya Sudimara. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 4(3), 593–603. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v4i3.1520
Merawati, L. K., & Dwipranata, I. G. L. A. (2022). PENINGKATAN EFEKTIVITAS KINERJA KARYAWAN DALAM MENANGANI KREDIT BERMASALAH DI KOPERASI SERBA USAHA BANJAR BONA KELOD. 1(2), 657–661.
Prihatina, R. (2022, Februari 9). Mengenal Kolektibilitas (Kol) Kredit Perbankan Kaitannya Dengan dengan Undang-Undang No 4 Tahun 1996 (UUHT). https://www.djkn.kemenkeu.go.id/kpknl-pekalongan/baca-artikel/14713/Mengenal-Kolektibilitas-Kol-Kredit-Perbankan-Kaitannya-Dengan-dengan-Undang-Undang-No-4-Tahun-1996-UUHT.html#:~:text=Kolektibilitas%20(Bahasa%20Inggris%3A%20collectability),surat%20berharga%20atau%20penanaman%20lainnya
Sabinus, S., Putra, W., & Bariyah, N. (2024). Pengaruh Non Performing Loan Terhadap Return On Assets Pada Credit Union. JURNAL BORNEO AKCAYA, 10(1), 71–82. https://doi.org/10.51266/jba.v10i1.336
Sudiyatno, B. (2013). Pengaruh risiko kredit dan efisiensi operasional terhadap kinerja bank (Studi Empirik pada bank yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia). Jurnal Organisasi dan Manajemen, 9(1), 73–86.

Published

2024-12-27

Issue

Section

Articles