MINAT MAHASISWA AKUNTANSI UNTRIM SEBAGAI PENGGUNA E-WALLET DENGAN MEMPERTIMBANGKAN PERSEPSI KEMANFAATAN, PERSEPSI KEMUDAHAN, DAN PERSEPSI KEPERCAYAAN
Abstract
This study aims to determine the effect of Perception of Benefits (X1), Perception of Ease (X2), Perception of Trust (X3), Interest of E-wallet Users on the interest of Untrim Accounting Students as E-Wallet users (Y). This research uses quantitative research methods with associative research types. The population in this study were students of the Accounting Study Program at Triatma Mulya University batch 2017, 2018, and 2019. The sample was taken using the purposive sampling method with a sample of 74 respondents. During the Covid-19 pandemic, which is in accordance with government policy, that learning activities are carried out online, the data collection in this study used an online questionnaire via google form and the measurement used a Likert scale. And the data analysis methods used are Data Quality Test, Classical Assumption Test, Multiple Regression Analysis, F Test (Model Feasibility), and t Test. The results obtained from the data analysis showed that the perception of benefits, the perception of ease, and the perception of trust partially had a positive and significant effect on the interest of E-Wallet users.
References
Atriani. 2020. Pengaruh Persepsi Manfaat dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Menggunakan Dompet Digital OVO. Jurnal. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Mataram. Vol 6. No.1.
Bahri, Syaiful. 2018. Metodologi Penelitian Bisnis. Yogyakarta: Hak Cipta.
Bank Sentral Republik Indonesia. 2011. Sistem Pembayaran di Indonesia. www.bi.go.id (https://www.bi.go.id/id/sistem-pembayaran/di indonesia/sekilas/Contents/Default.aspx). Diperbaharui tanggal 14 Maret 2011.
Bank Indonesia. 2016. Sistem pembayaran: Peraturan Bank Indonesia No. 18/40/PBI/2016 tentang penyelenggaraan pemrosesan transaksi pembayaran. www.bi.go.id Diunduh dari (https://www.bi.go.id/id/publikasi/peraturan/Pages/pbi_184016.aspx).
Davis, F. D. 1986. A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End User Information System: Theory and Results. Dissertation. Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology.
Davis, F.D. 1989. Percieved Usefulness, Percieved Ease of Use And User Accep. MIS Quarterly Vol. 13 No. 3, 319.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Ghozali, I. 2012. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. Yogyakarta: Universitas Diponegoro.
Hutami, L. T., dan Septyarini, E. 2018. Intensi Penggunaan Electronic Wallet Generasi Milenial pada Tiga Startup "Unicorn" Indonesia Berdasarkan Modifikasi TAM. Jurnal Manajemen. Vol 8, No. 2, 136-145.
Huwaydi, T., Hakim, M, S., dan Persada, S. F. 2018. Analisis Deskriptif Pengguna Go-Pay di Surabaya. Jurnal Teknik. Vol 7. No. 1
Jogiyanto, H. M. 2007. Sistem Informasi Keperilakuan . Yogyakarta.
. 2008. Sistem Informasi Keperilakuan . Yogyakarta.
Kotler, P., dan Keller, K. L. 2012. Manajemen Pemasaran, Edisi 14, Jilid 1. PT. Indeks. Jakarta.
Nugroho, A. 2016. Regulasi Terkait Pembayaran Elektronik di Indonesia. Skripsi. Pasca Sarjana Universitas Mercu Buana. Jakarta.
Nurits, N.K. 2019.Pengaruh Persepsi Mahasiswa Mengenai Uang Elektronik Terhadap Minat Menggunakan Aplikasi Ovo. Universitas Islam Negeri Syarif Hidatullah. Jakarta.
Nurmalasari, Ajeng. 2018. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan T-Cash Pada Mahasiswa Universitas Islam Indonesia. Skripsi. Universitas Islam Indonesia. Yogyakarta.
Usman, Rachmadi. 2017. Karakteristik Uang Elektronik dalam Sistem Pembayaran. Jurnal Edukasi. Vol 32, No.1.
Rafidah, I., dan Djawoto. 2017. Analisis Keamanan, Kemudahan dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online di Lazada. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen Vol. 6 No.2, 1-7.
Sari, Pita Kumala. 2019. Pengaruh Persepsi Kemudahan, Persepsi Kepercayaan, dan Persepsi Resiko Pada Pembayaran Elektronik Terhadap Minat Menggunakan Ulang Gopay. Skripsi. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
Tjini.dan Baridwan. 2012. Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Kegunaan, Persepsi Kemudahan, Dan Persepsi Kenyamanan Terhadap Minat Penggunaan Sistem Internet Banking.
Wibowo, Rosmauli dan Suhud. 2015. Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Fitur Layanan, dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan E-Money Card (Studi Pada Pengguna Jasa Commuterline di Jakarta), Jurnal, Universitas Negeri Jakarta. Jakarta Timur.