Storytelling Strategy to Improve Indonesian Listening Comprehension

  • Arozatulo Bawamenewi Universitas Nias, Jln Yos Sudarso, Gunung Sitoli, Kota Gunungsitoli, Sumatera Utara
  • Juwita Putri Laia Universitas Nias, Jln Yos Sudarso, Gunung Sitoli, Kota Gunungsitoli, Sumatera Utara
  • Tri Rahmat Laoli Universitas Nias, Jln Yos Sudarso, Gunung Sitoli, Kota Gunungsitoli, Sumatera Utara
  • Desniat Hardianti Gulo Universitas Nias, Jln Yos Sudarso, Gunung Sitoli, Kota Gunungsitoli, Sumatera Utara
Keywords: Story Comprehension, Speaking Skills, Learning Motivation, Indonesian Language Learning

Abstract

This study evaluates the impact of the storytelling method on learning outcomes in Indonesian language subjects for junior high school students. Through a combination of observations and field notes, significant improvements were observed in students' story comprehension, speaking skills, and creativity. The storytelling method was effective as it engaged students in an interesting and relevant context, boosting their motivation to learn. Expressive storytelling helped students understand and remember storylines better and improved their speaking skills by providing practice opportunities in a supportive atmosphere. Additionally, storytelling fostered creativity by encouraging imagination and improvisation. The study concludes that storytelling enhances students' motivation, interest, speaking skills, listening comprehension, and overall communication abilities. Therefore, it is an effective approach for Indonesian language learning at the junior high school level.

References

Ardianta, J. (2017). PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBAHASA INDONESIA MELALUI METODE DRAMA PADA SISWA KELAS VIIC SMP DHARMA PRAJA. RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 3(1), 47–61. https://doi.org/10.22225/jr.3.1.84.47-61

Bawamenewi, A. (2020). PEMEROLEHAN BAHASA ANAK USIA TIGA TAHUN PADA TATARAN FONOLOGI: ANALISIS PSIKOLINGUISTIK. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(1), 145–154. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i1.1303

Daniati, D., Ismanto, B., & Luhsasi, D. I. (2020). Upaya Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa dengan Penerapan Model Pembelajaran E–Learning Berbasis Google Classroom pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(3), 601. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2642

Haerudin, D. A., & Cahyati, N. (n.d.). PENERAPAN METODE STORYTELLING BERBASIS CERITA RAKYAT DALAM MENANAMKAN NILAI-NILAI KARAKTER ANAK.

Malau, L., Panggabean, S., & Bangun, K. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital melalui Metode Storytelling dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa-Siswi Kelas VII di SMP N 1 Tarabintang. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(9), 3366–3370. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i9.845

Mutiatun, S., & Madura, U. T. (2021). STORY TELLING MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR BERBASIS PENGETAHUAN LOKAL MADURA SEBAGAI STRATEGI DALAM BERBICARA SISWA KELAS VII SMP. 6(2).

Pratiwi, R. R. (2016). PENERAPAN METODE STORYTELLING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SISWA KELAS II SDN S4 BANDUNG. 1(1).

Wardiah, D. (2017). PERAN STORYTELLING DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS, MINAT MEMBACA DAN KECERDASAN EMOSIONAL SISWA. 15.

Zulham, M. (2021). Pengaruh Metode Stimulus Respon terhadap Daya Serap pada Pembelajaran Keterampilan Berbicara. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 7(1), 203–212. https://doi.org/10.30605/onoma.v7i1.617

Rahmawati, N. (2015). Token Economy Sebagai Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas II SD Baturetno. (Skripsi). Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta .

Published
2024-07-09
How to Cite
Arozatulo Bawamenewi, Juwita Putri Laia, Tri Rahmat Laoli, & Desniat Hardianti Gulo. (2024). Storytelling Strategy to Improve Indonesian Listening Comprehension. RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 10(2), 466-473. https://doi.org/10.55637/jr.10.2.9835.466-473
Section
Articles
Abstract viewed = 38 times
PDF downloaded = 35 times