Analysis of Language Errors at the Morphological Level in Students’ Papers at the Islamic University of Riau
Abstract
Language errors are the ignorance of individuals or groups of people about the basic concepts of language learning, the result of this ignorance will cause deviations from the determining factors of communication or social norms as well as deviations from applicable grammatical rules. There are still errors in the student papers of the Indonesian Language and Literature Education Study Program, Riau Islamic University. This error is seen at the morphological level. Therefore, this research was carried out with the aim of identifying errors in students' papers at the morphological level. The method used in this research is a content analysis method with a qualitative approach. Data collection techniques use documentation techniques, reading techniques and note-taking techniques. In this study, the author found 81 errors including 4 errors in omitting affixes, 24 errors in sounds that should have melted but were not melted, 3 errors in decaying sounds that should not have melted, 4 errors in replacing morphs, 2 errors in abbreviating morphs mem-, men-, meng-, meny-, and menge-, 23 errors in inappropriate use of affixes, 2 errors in determining the base form incorrectly, 6 errors in inappropriate affixes in word combinations, and 2 errors in inappropriate repetition of compound words.
References
Abidin, Y. (2019). Konsep Dasar Bahasa Indonesia. PT Bumi Aksara.
Alber, & Febria, R. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis dalam Kumpulan Makalah Mahasiswa Universitas Islam Riau. 6(21), 1–9.
Alwi, H., Dardjowidjojo, S., Lapoliwa, H., & Moeliono, anton m. (2010). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia.
Andriani, A., Sari, D. I., Choirunisa, E. M., & Ariska, N. P. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Tataran Morfologi pada Portal Berita Online suara.com. 2.
Buana, K. C., Hudayani, D. R., & Wulandari, R. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Terkait Virus Corona dalam Surat Edaran Perguruan Tinggi Se-Eks Keresidenan Surakarta. BASINDO : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajarannya, 5(2), 158. https://doi.org/10.17977/um007v5i22021p158-172
Byuti Adi Maghfiroh, Firman Fajar Wiguna, Sella Lukitasari, & Chafit Ulya. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Morfologi pada Karya Ilmiah Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Klego. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 8(2), 164–171. https://doi.org/10.33541/dia.v8i2.3730
Chaer, A. (2012). Linguistik Umum. Rineka Cipta.
Chaer, A. (2021). Morfologi Bahasa Indonesia (Pendekatan Proses). PT Rineka Cipta.
Creswell. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset. In Pustaka Pelajar.
Debi, F., Riyaningrum, L., Dewi, L. Y., & Ulya, C. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis pada Pidato Presiden Jokowi dalam Sidang Umum PBB. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 3(1), 24–31. https://doi.org/10.26555/jg.v3i1.3392
Depdiknas. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Gramedia Pustaka Utama.
Faradila, N. A. N., Wulandari, R. A., Putantri, W., & Ulya, C. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Morfologi pada Portal Berita Online esensinews.com. 3, 60–72.
Fernando, M., Basuki, R., & Suryadi, S. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Bidang Morfologi pada Karangan Siswa Kelas VII, SMPN 11 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 5(1), 72–80. https://doi.org/10.33369/jik.v5i1.8592
Gego, A., Widayati, W., Maruli, V., & Tobing, T. L. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Tataran Morfologi pada Karangan Cerpen Siswa di Kelas X 3 SMA Dr. Soetomo Surabaya. 10, 11–23.
Indah, N., & Ekaseptiani. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Penulisan Artikel Ilmiah Populer Pahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218. https://doi.org/10.32502/jbs.v2i2.1261
Islamiyah, P., Ramadhan, S., & Sihes, A. J. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Morfologi pada Teks Resensi Novel Siswa Kelas XI SMKN 1 Gunung Talang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 32286–32292.
Khoerunajah, N., Iswara, Prana Dwija, & Nugraha, D. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Karangan Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. JIPPSD, 8(1), 15.
Mukhibun, A., Zuhri, F. A., Bami, D. N. E., & Ulya, C. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Morfologi pada Opini Terbuka Suaramerdeka.com. Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 12(1), 38–50.
Ngifat Khoerunnisa, Slamet Mulyono, & Chafit Ulya. (2022). Analisis Kesalahan Bahasa Tataran Morfologis dan Semantis pada Teks Puisi Siswa Kelas 4 SD Negeri 3 Sidareja. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 1(4), 49–61. https://doi.org/10.58192/insdun.v1i4.203
Rahayu, N. F., & Aryanti, A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Morfologi pada Tugas Bahasa Indonesia Siswa Kelas X IPA 1 SMA 5 Negeri Maros. Jurnal Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 55–62. https://doi.org/10.46918/idiomatik.v5i2.1646
Rahmatunnisa, Hanifah, I., & Hamidah, I. (2022). Analisis Kesalahan Morfologi pada Karangan Ekposisi Siswa Kelas X di SMAN 1 Ciawigebeng. Anafora: Jurnal Penelitian Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 17–22. https://doi.org/10.22236/imajeri.v3i1.4996
Ramlan, M. (2001). Morfologi Suatu Tinjauan Deskriptif. CV Karyono.
Saputra, M., & Alber. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis dalam Skripsi Mahasiswa Universitas Islam Riau. 10(3), 215–226. https://doi.org/10.15294/jsi.v10i3.49607
Setyawati, N. (2010). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia: Teori dan Praktik. In M. Rohmadi (Ed.), Yuma Pustaka. Yuma Pustaka.
Syafi’i, B. A., Niha, I. K., & Nisaa’, S. (2021). Analisis Kesalahan Morfologi Dalam Penulisan Makalah Mahasiswa Hukum Ekonomi Syariah Iain Surakarta. Jurnal Penelitian Humaniora, 22(1), 14–29. https://doi.org/10.23917/humaniora.v22i1.8153
Tarigan, henry guntur. (2008). Menulis: Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. CV Angkasa.
Tarigan, H. G. (2001). Pengajaran Morfologi. In CV Angkasa.
Velayali, I., Setiawaty, R., Resa, E., Hidayah, S., & Artikel, S. (2024). Analisis Kesalahan Bahasa Tataran Morfologis pada Karangan Narasi Siswa Kelas 4 SD 1 Barongan. 7(1), 48–57.
Zuchdi, & Darmiyati. (1993). Paduan Penelitian Analisis Konten. In Lembaga Penelitian IKIP.
Copyright (c) 2024 RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, currently being defined for this journal as follows: Creative Commons-Non Ceomercial-Attribution-ShareAlike (CC BY-NC-SA)