Optimizing Classroom Engagement: Improving Student Focus and Participation Using the Talking Stick Learning Model

  • Imansudi Zega Universitas Nias, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia
  • Ayu Irani Oktavianti Seofeto
  • Seruni Cerah Zebua
  • Friska Sotania Bate’e
  • Arozatulo Bawamenewi
Keywords: Talking Stick, Active Listening, Qualitative Research

Abstract

This research aims to investigate methods to enhance student engagement and attentiveness during classroom instruction. Specifically, it explores the effectiveness of the talking stick learning model in fostering active listening among students. Adopting a qualitative approach with a phenomenological lens, this study examines the experiences of a group of students in utilizing talking sticks during classroom interactions. Through direct observation and interviews, data were collected to assess students' level of involvement, focus, and participation following the implementation of the talking stick model. The findings reveal that the majority of students (29 out of 32) demonstrated improved listening skills with the implementation of the talking stick method, indicating its potential efficacy in enhancing classroom dynamics. This study sheds light on innovative strategies to promote student engagement and active learning.

References

Anggraini, P. D., & Wulandari, S. S. (2020). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Peningkatan Keaktifan Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 292–299. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p292-299

Azzahra, A., Ibrahim, H., Rohimah, N., Nasution, S. F., & Zakiyyah, Z. (n.d.). Mengembangkan Keterampilan Menyimak Yang Kritis Di Kelas Tinggi.

Bawamenewi, A. (2019). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MEMPRAFRASEKAN PUISI “AKU” BERDASARKAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL). Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 2(2), 310–323. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.631

Bawamenewi, A., & Waruwu, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa melalui Transformasi Digital Berbasis E-Learning. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.11739

Dewanti, R., & Fajriwati, A. (n.d.). METODE DEMONSTRASI DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN FIQIH.

Dina Aulia Yudistira Munthe, Trisna Pratiwi Hasibuan, Dinda Patliana Sukma, Syahrani Yumna Irfani, & Yuli Deliyanti. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN MENYIMAK SISWA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 48–56. https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1405

Ernawati, N., & Rasna, I. (2020). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia Vol 9 No 2, Oktober 2020. 9(2).

Hadi, S. (2017). Story-telling: Upaya Meningkatkan Daya Simak dalam Keterampilan Menyimak Interaktif Berbahasa. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 2(2), 163. https://doi.org/10.28926/briliant.v2i2.42

Marwah Sholihah & Nurrohmatul Amaliyah. (2022). PERAN GURU DALAM MENERAPKAN METODE DISKUSI KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 898–905. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2826

Massitoh, E. I. (2021). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI RENDAHNYA KETERAMPILAN MENYIMAK.

Moto, M. M. (n.d.). Indonesian Journal of Primary Education.

Munthe, D. A. Y., Hasibuan, T. P., Sukma, D. P., Irfani, S. Y., & Deliyanti, Y. (n.d.). ANALISIS KEMAMPUAN MENYIMAK SISWA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR.

Pane, A. (2020). MENYIMAK SEBAGAI KETERAMPILAN BERKOMUNIKASI. Thariqah Ilmiah: Jurnal ilmu-ilmu kependidikan dan Bahasa Arab, 6(2), 89–102. https://doi.org/10.24952/thariqahilmiah.v6i2.2808

Pour, A. N., Herayanti, L., & Sukroyanti, B. A. (n.d.). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick terhadap Keaktifan Belajar Siswa.

Prihatin, Y. (2017). Problematika Keterampilan Menyimak Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. 5(3).

Sari, E. R., Yusnan, M., & Matje, I. (2022). PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN. JURNAL EDUSCIENCE, 9(2), 583–591. https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.3042

Septya, J. D., & Widyaningsih, A. (n.d.-a). Pembelajaran Menyimak Berbasis Pendidikan Karakter.

Septya, J. D., & Widyaningsih, A. (n.d.-b). Pembelajaran Menyimak Berbasis Pendidikan Karakter.

Sugiantiningsih, I. A., & Antara, P. A. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK BERBANTUAN MEDIA FLASH CARD UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3). https://doi.org/10.23887/jippg.v2i3.15728

Zalukhu, F. F., & Bawamenewi, A. (2023). Pengembangan Media Gambar untuk Meningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi dengan Penerapan Model Project Based Learning. 06(01).

Published
2024-06-10
How to Cite
Imansudi Zega, Ayu Irani Oktavianti Seofeto, Seruni Cerah Zebua, Friska Sotania Bate’e, & Arozatulo Bawamenewi. (2024). Optimizing Classroom Engagement: Improving Student Focus and Participation Using the Talking Stick Learning Model. RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 10(2), 368-374. https://doi.org/10.55637/jr.10.2.9735.368-374
Section
Articles
Abstract viewed = 66 times
PDF downloaded = 49 times

Most read articles by the same author(s)