Code-Mix Analysis on Maudy Ayunda's YouTube Content Titled "The Science of Love-Maudy Ayunda's Booklist"
Abstract
This research analyzes the phenomenon of code-switching in the video titled “The Science of Love-Maudy Ayunda's Booklist,†uploaded by Maudy Ayunda on a video-sharing platform. The research methodology involves data collection through video analysis to identify instances of code-switching between Indonesian and English in Maudy Ayunda's discourse. Following identification, an analysis is conducted to understand the reasons behind the use of code-switching and its impact on public communication. The research findings indicate that code-switching is employed to enrich information delivery, emphasize concepts, and reach a broader audience. This phenomenon reflects the cultural and linguistic complexity in multilingual societies. Code-switching also plays a role in social inclusion and effective communication. This study provides valuable insights into cross-cultural and cross-linguistic communication and its relevance in the context of globalization and social media.
References
Abdul Karim, Erni Cahya Utami. (2023). Persepsi Guru EFL tentang Penerapan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi selama Pembelajaran Online Bahasa Inggris. RETORIKA: Jurnal Linguistik, 9(1), 23–31.
Eliastuti, M., Dalagati, A., Widianti, R., Fitri, K., & Maulana, M. A. (2023). Analisis Campur Kode pada Lirik Lagu “By My Side†Dipopulerkan oleh Maudy Ayunda dan David Choi. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(1), 40-49. (Eliastuti, et.al, 2023)
Hadiwijaya, M., Amalyasari, M. R., & Yahmun, Y. (2021). Penggunaan Tindak Tutur Direktif Mahasiswa Multikultural dalam Konteks Kesantunan. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 4(4), 413-424.
Hapsari, N. R., & Mulyono, M. (2018). Campur Kode dan Alih Kode dalam Video Youtube Bayu Skak. Jurnal Bapala, 2(5), 1-7.
Herrawati, C., & Sufanti, M. (2020). Alih Kode dan Campur Kode dalam Akun Instagram Maudy Ayunda dan Relevansinya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Istikharoh, I., Nurachmana, A., Usop, L. S., Diman, P., & Veniaty, S. (2023, April). Alih Kode pada Konten Vlog dalam Kanal YouTube Turah Parthayana. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 15-30).,
Triyadi, S., & Pratiwi, W. D. (2022). Alih Kode dan Campur Kode dalam Video YouTube Jerome Polin Bersama Chef Arnold serta Relevansinya sebagai Bahan Ajar Teks Anekdot di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 8(2), 726-737.
P., & Veniaty, S. (2023, April). Alih Kode pada Konten Vlog dalam Kanal YouTube Turah Parthayana. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 15-30).
Karina, M. F., Irma, C. N., & Permadi, D. (2022). Bentuk Campur Kode dan Alih Kode dalam Catatan Najwa bersama Maudy Ayunda pada Channel YouTube Narasi Najwa Shihab. Translation and Linguistics (Transling), 1(02), 79-87.
Kartikasari, E. (2023). Pemakaian Kode Tutur Bahasa Jawa oleh Pedagang di Pasar. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(3), 899-910.
Karyati, A. (2022). Alih Kode dan Campur Kode dalam Video Youtube Chanel “Lia Kato†(Studi Kasus pada Keluarga Campuran Indonesia-Jepang Hiroaki Kato dan Lia Kato). Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 2299-2310.
Listyaningrum, L. (2021). Campur Kode dalam Review Produk Kecantikan oleh Ririe Prams di YouTube. Caraka, 7(2), 94-103.
Nurlianiati, M. S., Hadi, P. K., & Meikayanti, E. A. (2019). Campur Kode dan Alih Kode dalam Video YouTube Bayu Skak. Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 1-8.
Pratiwi, A. E., Ningrum, N., Mutmainnah, R., Ufairah, Y. Z., Fitrianoor, S., & Mustofa, M. (2023). Analisis Campur Kode dalam Channel YouTube the Leonardo’s. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 7(1), 41-66.
Randi Pratama, Munirah, Andi Sukri Syamsuri. (2023). Mempelajari Kesopanan Berbicara Bahasa Indonesia bagi Siswa Kelas XI di SMK Negeri Tapango, Kabupaten Polman. RETORIKA: Jurnal Linguistik, 9(1), 75–83. https://doi.org/10.55637/jr.9.1.5758.75-83
Rizkita, G. I. N., & Wirawati, D. (2021). Campur Kode dalam YouTube Suhay Salim dan Kaitannya dengan Bahan Ajar Teks Iklan. Jurnal Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 16-20.
Suwarna, D. (2022). Fenomena Alih Kode dan Campur Kode pada Tindak Tutur Anak Muda Indonesia: Studi Kasus Wawancara Anindita Hidayat di Kanal YouTube TruezID Indonesia. Jurnal Salaka: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya Indonesia, 4(1), 22-26.
Umifa, B. A. D., Indarti, T., & Raharjo, R. (2022). Alih Kode dan Campur Kode dalam Video YouTube Maudy Ayunda. Jurnal Komunitas Bahasa, 10(2), 49-57.
Wenda, D., Kabanga, L., & Labobar, M. W. (2022). Fungsi Bahasa pada Konten Khotbah Pengkhotbah di Jemaat-jemaat Lingkungan Kota Klasis Sentani. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(4), 793-806.
Wirawan, S., & Shaunaa, R. (2021). Analisis Penggunaan Campur Kode dan Alih Kode dalam Video Akun Youtube Londokampung. Jurnal Budaya Brawijaya, 1(2), 17-22.
Wulandari, P. A., Setiawan, T., & Fadilla, A. R. (2023). Alih Kode dan Campur Kode dalam Channel YouTube Londokampung dalam Interaksi Pasar. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 5(1), 56-65.
Yanti, F., Nirmala, A. F., & Chamalah, E. (2020). Campur Kode dalam Tuturan Video Blog YouTube Agung Hapsah “Fintechâ€. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 4(1), 97-111.
Zahra, A. M., Anggraeni, M., & Wahyuni, I. (2022). Alih Kode dan Campur Kode dalam Podcast Catatan Najwa Bersama Maudy Ayunda. Jurnal Ilmu Komunikasi dan Media Sosial (JKOMDIS), 2(3), 124-134.
Copyright (c) 2023 RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, currently being defined for this journal as follows: Creative Commons-Non Ceomercial-Attribution-ShareAlike (CC BY-NC-SA)