Language Style Used in Commercial Advertisement Text on Social Media

  • Kadek Ayu Kartika Septiana Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni, IKIP Saraswati, Tabanan
  • Ngurah Artha Yoga Pratama Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni, IKIP Saraswati, Tabanan
  • Ni Putu Ayu Kartika Sari Dewi Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni, IKIP Saraswati, Tabanan
Keywords: Language Style; Advertisement; Social Media

Abstract

The aims of the research are describing the language style found in commercial advertisements text on social media based on the word choice, the sentence structure, and the implicit meaning. The data in this research are 15 commercial advertisements which are divided into three categories those are food, beverage, and cosmetic advertisements, and were taken from social media such as Instagram, Facebook, and YouTube. The methods and techniques used in collecting the data are the observation method followed by Simak Bebas Libat Cakap (SBLC) technique (Uninvolved Conversation Observation Technique) and the note-taking technique. In analyzing the data, padan ortografis method (orthography corresponding method) is used and supported by dasar pilah unsur penentu technique (determinant-sorting technique). In presenting the results, informal methods are used. The result of the research shows that there are 14 language styles found in 15 commercial advertisements on social media. Based on the word choice, all of the advertisements used an informal style. Based on the sentence structure, the advertisements used a repetition style. Based on the implicit meaning, the advertisements used rhetorical style included alliteration, asyndeton, ellipsis, pleonasm and tautology, rhetorical question, epanorthosis, and hyperbole and the figurative style included simile, personification, epithetic, synecdoche, and antonomasia.

References

Afsani, Novia N. (2020). Fenomena Penggunaan Bahasa Gaul dalam Percakapan Sehari-Hari Mahasiswa Universitas Sebelas Maret. Solo: Universitas Sebelas Maret.
Agusmanto. (2013). Gaya Bahasa Iklan Produk Kesehatan dan Kosmetik pada Harian Pagi Posmetro Padang. Universitas Negeri Padang.
Alamsyah, Fajar. (2020). Pemakaian Majas di Antologi Puisi pada Ciptaan Sapardi Djoko Damono. Palu: Universitas Madako Tolitoli.
Aminuddin. (1991). Pengantar Apresiasi Sastra. Bandung: Sinar Baru.
Arfianti, Ika. (2020). Pragmatik: Teori dan Analisis. Semarang: CV Pilar Nusantara.
Christianto, Willy A. (2017). Analisis Gaya Bahasa Pada Novel Bidadari Berkalam Ilahi Karya Wahyu Sujani. Jurnal Diksatrasia.
Damayanti, Rini. (2019). Gaya Bahasa dalam Wacana Iklan Produk Kosmetik di Facebook. Jurnal Ilmiah Sarasvati.
Fourqoniah, Finnah dan Muhammad Fikry Aransyah. (2020). Buku Ajar Pengantar Periklanan. Klaten: Lakeisha.
Genetti, Carol. (2014). How Languages Work: An Introduction to Language and Linguistic. United States of America: Cambridge University Press.
Ginting, Rahmanita, dkk. (2021). Etika Komunikasi dalam Media Sosial: Saring Sebelum Sharing. Cirebon: Penerbit Insania.
Helianthusonfri, Jefferly. (2019). Belajar Sosial Media Marketing. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Irman, Mokhamad, dkk. (2008). Bahasa Indonesia 1. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Jaya, I Made Laut Merta. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Penerbit Anak Hebat Indonesia.
Keraf, Gorys. (2006). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Kriyantono, Rachmat. (2013). Manajemen Periklanan: Teori dan Praktik. Malang: Universitas Brawijaya Press.
Kusumawati. (2010). Analisis Pemakaian Gaya Bahasa pada Iklan Produk Kecantikan Perawatan Kulit Wajah di Televisi. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
Kurniati, Desak Putu Yuli. (2016). Modul Komunikasi Verbal dan Nonverbal. Denpasar: Universitas Udayana.
Mahsun. (2005). Metode Penelitian Bahasa: Tahap Strategi, Metode, dan Tekniknya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Mamik. (2015). Metodologi Kualitatif. Sidoarjo: Zifatama Publisher
Masruchin, Ulin Nuha. (2017). Buku Pintar Majas, Pantun, dan Puisi. Jakarta: Huta Publisher.
Diakses pada tanggal 26 Agustus 2021.
Pratiwi, Desak Putu Eka. (2015). Iklan Komersial Pada Media Elektronik: Gaya Bahasa, Makna, dan Ideologi. Denpasar: Universitas Udayana.
Purnamasari, L. A & Susandi. (2020). Analisis Gaya Bahasa dalam Novel Introver Karya M. F Hazim. Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo.
Putrayasa, I.G.N Ketut. (2018). Ragam Bahasa Indonesia. Denpasar: Universitas Udayana.
Putri, dkk. (2020). Analisis Gaya Bahasa Dalam Lirik Lagu Fourtwnty: Kajian Stilistika. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Rambe, Imran. (2007). Gaya Bahasa Retoris dan Kiasan dalam Kumpulan Puisi ‘Cinta Setahun Penuh’ Karya Trie Utami. Medan: Universitas Sumatera Utara.
Rana, Klementini Pneumatis. (2019). Gaya Bahasa dalam Majas Perulangan dan Majas Sindiran pada Naskah Drama ‘Karma Sang Pendosa’ Karya Rosyed E. Abby. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sulawesi: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Soeparno. (1993). Dasar-Dasar Linguistik. Yogyakarta: Mitra Gama Widya.
Sudaryanto. (1993). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa (Pengantar Penelitian Wahanan Kebudayaan Secara Linguistic). Yogyakarta: Duta Wacana University Press.
Tarigan, Henry G. (1986). Pengajaran Gaya Bahasa Indonesia. Bandung: Angkasa.
Waridah, Ernawati. (2014). Kumpulan Majas, Pantun, & Peribahasa Plus Kesusastraan Indonesia. Bandung: Penerbit Ruang Kata Imprint Kawan Pustaka.
Widyamartaya. (1990). Diksi dan Ketepatan Pilihan Kata. Bandung: Angkasa.
Published
2023-12-31
How to Cite
Kadek Ayu Kartika Septiana, Ngurah Artha Yoga Pratama, & Ni Putu Ayu Kartika Sari Dewi. (2023). Language Style Used in Commercial Advertisement Text on Social Media. RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 9(3), 242-251. https://doi.org/10.55637/jr.9.3.8592.242-251
Section
Articles
Abstract viewed = 256 times
PDF downloaded = 280 times