Legal Protection Of Consumers Due To The Price Of Display Shelves (Case Study Of Indomaret West Halmahera in 2022)
Abstract
Consumers are often confronted with business practices that tend to disadvantage them. One such practice is when the price displayed on a product's display box differs from the price at the store cashier. Given the uncertainty about the price of an item, this can negatively impact buyers. Regulations aimed at protecting consumers and providing legal clarity must exist. One such law, Consumer Protection Regulation Number 8 of 1999, describes how consumer rights are protected by the law and how this law is implemented in day-to-day social interactions. With a qualitative approach, the research methodology normative juridical approach. The findings of this journal highlight that permissible cover to consumers who endure losses because of price discrepancies involves various individuals or business entities, whether legal or not, established and operating subject to the legal domain of the Republic of Indonesia, either individually or collectively through business agreements in different market sectors. Additionally, the research notes that sanctions for businesses occur when consumers request a recalculation based on display prices, and Indomaret employees refuse. Consumers who feel aggrieved and wish to cancel their purchase and receive a refund are also denied, as transactions have been input into the cashier system. Such actions are inconsistent with regulations and disadvantage consumers.
References
A. Jusriadi, Zulqifli, M, Azhar A.M, Aljurida. (2021). Implementasi kebijakan perlindungan konsumen segmen obat dan makanan di kota makassar. Indonesian Journal Of Intellectual Publication, 1(1), 11–20.
Andriasari, S. Njatrijani, R. & Turisno, B. E. (2019). Perlindungan konsumen terhadap selisih harga pada rak dengan struk kasir di indomaret semarang. Diponegoro Law Journal, 8(4), 2734–2749.
Azizah, Z. Isnaeni, D. & Zamzami, A. (2023). Perlindungan hukum bagi konsumen terhadap iklan yang menyesatkan di media sosial. Dinamika, 29(1), 6665–6679.
Basri, H. (2019). Perlindungan hukum terhadap konsumen dalam melakukan transaksi e-commerce ditinjau dari undang-undang perlindungan konsumen undang-undang nomor 8 tahun 1999 (studi kasus kerudung byramana bandung). Pamulang Law Review, 2(2), 131–140.
Chrisdanty, F. (2020). Penyelesaian sengketa konsumen melalui pengadilan dan non litigasi oleh badan penyelesaian sengketa konsumen (BPSK). Jurnal Magister Hukum Perspektif, 11, 1–11.
Handriani, A. (2020). Perlindungan konsumen dalam perjanjian transaksi jual beli online. Pamulang Law Review, 3(2), 127–138.
Kristiyanti, C. T. S. (2022). Hukum perlindungan konsumen. Sinar Grafika
Indrianingsih, L., Saputri, E.N, R. R. (2021). Perlindungan konsumen terhadap perbedaan harga pada rak barang dengan struk kasir di ria swalayan mojosari. Dih: Jurnal Ilmu Hukum, 17(2).
Muhammad, S. (2020). Tinjauan hukum islam terhadap praktik jual beli jagung di desa wotan kecamatan pulung kabupaten ponorogo. Journal Of The European Academy Of Dermatology And Venereology, 8(2), 98–107.
Nawi, H. S. (2018). Hak dan kewajiban konsumen menurut uu no. 8 tahun 1999 tentang perlindungan konsumen. Pleno De Jure, 7(1), 1–8.
Norma, S., Nur, M. (2018). Pelatihan perlindungan konsumen terkait perbedaan harga pada display dan kasir bagi pimpinan cabang nasyiatul aisyiyah umbulharjo yogyakarta. Jurnal Ilmu Hukum, 12(2), 236.
Putra, I, Made, A. D., Budiarta, I. N. P., & Subamia, I. N. (2022). Penyelesaian sengketa konsumen melalui perdamaian. Jurnal Preferensi Hukum, 3(3), 544–550.
Putra, K. S., & Priyanti, G. A. P. N. (2021). Aspek perlindungan hukum peredaran obat tanpa izin edar lembaga berwenang menurut undang-undang nomor 8 tahun 1999 tentang perlindungan konsumen. Jurnal Media Komunikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(2), 77–90.
Rustam, M. H., Hamler, H., Marlina, T., Handoko, D., & Alamsyah, R. (2023). Peran dan tanggung jawab konsumen untuk mencegah praktik penipuan dalam transaksi online dari perspektif hukum perlindungan konsumen. Riau Law Journal, 7(1), 1–24.
Susanty, A. P. (2019). Pengawasan terhadap label makanan kemasan di kota pekanbaru berdasarkan undang-undang nomor 8 tahun 1999 tentang perlindungan konsumen. Ensiklopedia Of Journal, 1(2), 137–143.
Yuliska, E. (2023). Larangan pelaku usaha terhadap iklan produk yang menyesatkan konsumen edwin. Normative Jurnal Ilmiah Hukum, 11(1), 13–19.